Vad är Crossfit?

– Riktig träning som är utmanande och rolig för såväl motionär som elit

(CrossFit kallas nedan för “CF”)

-En träningsmetod med ett brett utbud av naturliga rörelser

CF-övningar

 

 

 

 

 

 

 

CrossFit som träningsform kretsar kring naturliga rörelser. Vi gör sådant som efterliknar de fysiska utmaningar som mötte våra förfäder: sitta ned och stå upp, springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa och släpa. Vi har de här rörelserna i oss naturligt och de ligger till grund för de övningar som strävar efter att bemästra inom CrossFit. Det finns lika många versioner av denna träningsform som det finns tränare som lär ut den. Det finns varianter som är riktade mot särskilda mål som t.ex. långdistanslopp, kraftsporter, styrka, storlek, tyngdlyftning, simning, gymnastik, golf, m.m. Det kan låta luddigt men grundprincipen är dock den samma: Konstant varierade funktionella rörelser utförda med hög intensitet. Och detta för att uppnå fysisk prestationsförmåga. Alltså att bli så allsidig som möjligt med lika stor förmåga i var och en av följande fysiska färdigheter: – Rörlighet – Kondition – Uthållighet – Styrka – Snabbhet – Explosivitet – Smidighet – Koordination – Precision – Balans Vi söker arbetskapacitet i alla tänkbara rörelser och olika långa utmaningar. Träningen sker med t.ex. skivstång, hantlar, kettlebells, räcke, klättringsrep, hopprep, romerska ringar, medicinbolar och andra enkla redskap. Med andra ord så är CF som träningsmetod inte ett exakt program eller schema, utan snarare principer som träningen baseras på.

 

-En sport, baserad på många sporter

16CrossfitSM2011_0082-2

 

 

 

 

 
CF är lika mycket sport som träningsmetod. CF är den sport där man som utövare har som mål att bevisa sin totala fysiska prestationsförmåga; “The Sport of Fitness”. Vi tävlar i att mäta alla tänkbara fysiska färdigheter genom att bland annat involvera moment och grenar från ett flertal andra sporter. T.ex. Tyngdlyftning, styrkelyft, friidrott, gymnastik, kettlebell (girevoy), löpning, simning, cykling, m.fl. Därtill läggs en mängd andra tävlingsmoment (och nya tillkommer hela tiden) och dessa blandas på ett sätt som i längden gör att man inte klarar sig med att endast vara riktigt bra på en av grenarna. Det unika med CF-tävlingar är också att tävlingsmomenten oftast förblir hemliga fram till några dagar innan start. Det gör att deltagarna måste träna inför alla tänkbara prövningar. CF som sport är väldigt ung och därför utvecklas och förändras den från år till år. Här kan du läsa om hur motsvarigheten till VM (CrossFit Games) har utvecklats från 2007 och framåt.

 

-En community

DSC2461-2
 

 

 

 

 

“Motgång föder kamratskap”

CF tränas ofta i grupp. CF är en tuff träningsform, utan tvekan. Att genomgå fysiska och psykiska prövningar med andra ger en speciell gemenskap och sammanhållning. Inte sällan utgör CF-boxar lika mycket gym som “fritidsgård för vuxna”. Det blir med tiden en plats där man känner tillhörighet och vänskap. Det blir en plats där likasinnade samlas och umgås (oavsett bakgrund). Den här community-känslan är lika tydlig på de enskilda boxarna som i det nätverk av CF-utövare som möts via internet. CF är lika mycket community som träningsform. Här kan du se crossfits community-sida.

 

-En livsstil

J-A före efter
 

 

 

 

 

 

När man har en träningsform som också är en sport, och de två delarna tillsammans utgör en community, så påverkas man när man blir en del av den. Otaliga människor har CF på sin topplista över saker som förändrat deras liv. Det innebär oftast en vändpunkt i mångas liv mot det bättre, ur hälsoperspektiv. Man dras lätt med i den positiva spiral som sätts igång av den starka communityn. Träningsrutiner börjar falla på plats, medvetenheten kring kosten tilltar, motivationen ökar och ens prioriteringar i livet skiftar mer mot självomhändertagande och hälsa. Inte sällan blir man lite lätt besatt av det här fenomenet, kallat CrossFit.

 

-En språngbräda

SONY DSC

 

 

 

 

 
Det är så klart inte alla som gillar CF. Många hittar dock rätt i sin träning genom att testa CF och upptäcker hur kul det är med en viss del av träningsformen, som t.ex. kettlebellträning, gymnastik eller tyngdlyftning. Ibland blir det en bekräftelse på att det man tränade innan CF var rätt för en och utgör motivation för att fortsätta sin träningsresa där man kom ifrån. CF påverkar människor och utgör ofta en språngbräda i ens träningsliv. Ta språnget och se vart du landar.

Jag förstår fortfarande inte

Kolla in artikeln CrossFit Training Guide och kom ihåg att det finns många olika tolkningar av träningen

CrossFit – Fitness i världsklass med 100 ord – En klassiker som vi översatt

 

Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.

 

Var ska jag börja?

Om du är motiverad men osäker på vad du ska göra så ta hjälp av en duktig och erfaren tränare. Med stor sannolikhet så hittar du dessa på något av landets CrossFit-gym. Väldigt snart så finns här en lista över dessa gym. Sålänge så kan du spana in våra Personliga Tränare Här följer några beskrivande videoklipp om du vill ha lite mer information eller motivation innan du tar dig för det där språnget.

Vad är CrossFit – Av CrossFit Kalmar

What is CrossFit – Av CrossFit HQ

What is CrossFit – Av Reebok

What is CrossFit – Av CrossFit By Overload

What is CrossFit – Av CrossFit HQ

What is CrossFit – Av Albany CrossFit och CrossFit Clifton Park

37 comments

  1. Pingback: CrossFit Nordic » Blog Archive » Vad är CrossFit

  2. Pingback: Förstå CrossFit | CrossFit Nordic

  3. Pingback: Huksittningar och djupa knäböj | CrossFit Nordic

  4. Pingback: CrossFit FAQ - för alla frågor | CrossFit Nordic

  5. Pingback: “Nygamla” träningmetoder: TRX, Crossfit och Parkour « ByggBlasket

  6. Pingback: Cirkelträning | Leva sunt

  7. Pingback: Dagens pass, 081008 | CrossFit Nordic

  8. Pingback: Storstadspojken

  9. Ann Elving

    ”Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett.”

    Intresserad av vilket ord som översatts till ”stärkelse”. Normalt sett borde det väl vara ”carbohydrates”, dvs kolhydrater? Samt en del (some?) frukt, menas lite frukt?

    Var finns mer att läsa kring Greg Glassmans syn på hur vi ska äta för att klara att träna crossfit (o annat)?

    Glassmans matfilosofi låter lite grann som vår svenska triatlet Jonas Coltings åsikter kring maten fastän han sysslar med det motsatta (dvs lång uthållighet) kan man tycka.

    Intressant sport, läste om det i FriskisPressen. Tacksam för svar!

    • Rickard

      ”Eat meat, vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar”
      Det är originaltexten.
      Det är en destillering av synen på kost och kan därför väcka en del frågetecken.

      I CrossFit Journal (http://journal.crossfit.com/) hittar du mer djupgående information.
      Vi är påväg att lägga till en kostguide här på sidan inom en snar framtid.

      Vi förespråkar stenålderskost och det är det enda logiska valet för hur mänsklig kost ska baseras. Därifrån görs individuella justeringar.

      Har du testat något officiellt CrossFit-pass?

  10. Ann Elving

    Hej Rickard, tack för ditt svar! Nej jag har inte prövat nåt CrossFit-pass än men skulle gärna vilja. Har tränat på Friskis i många år och åker längdskidåkning. Själva grundidén att variera träningen för att uppnå utveckling är förstås helt rätt, det är väl alla ense om men det är ju svårt, hur ofta springer man inte bara samma runda eller tränar samma pass varje vecka? Det är lätt att fastna i samma träningsmönster och säkert lätt att träna fel så att man istället bryter ner istället för att bygga upp kropp o muskler.

    Jag tror också på stenålderskosten (med tillägg för mejeriprodukter)och äter LCHF sedan drygt ett år. Kul att se att denna kost är vad som rekommenderas för en sån här maxad träning! Vad säger ni om Frank Nilssons bok ”Istället för doping”, borde ligga i linje med detta?

    En förebild för mig är också Jonas Colting och hans näringsfilosofi och syn på maten.

    Tack för länken, ska kolla vidare!

    Mvh
    Ann

    • Hej Ann!

      Absolut är det svårt att bryta mönster, allt kommer ner till en vilja att förändras. Fördel är att CrossFit är väldigt roligt så det är inte svårt när man väl testat!

      När det gäller kosten rekommenderar vi en stenålderskost som bas som sedan anpassas till individen. Alla är olika så också i kosten, hitta det som passar dig. Om du fungerar med mjölkprodukter så kör på det. Det är i så fall viktigare att ha testat att vara utan gluten och laktos under längre perioder och utvärdera sin hälsa under tiden. Många orkar inte testa utan kör på i gamla spår även i kosten trots att de skulle kunna må bättre.

      Jonas Colting ligger i framkant i Sverige vad gäller kost för uthållighetsidrottare och även idrottare överlag. Detta är väldigt roligt och det ska bli spännande att se hur detta utvecklas inom idrottsvärlden framöver. Frank Nilssons bok verkar vettig, den ligger på vår ”att läsa-lista”.

      Posta gärna tider om du väljer att testa ett pass! Det är ingen ide att skjuta upp det!

      /Erik

  11. Pingback: get fit, get strong – crossfit « Full fart framåt!!

  12. Pingback: Träningen inför filmen 300 « Fitnessguru - Sid Knutsson, personlig tränare, kostrådgivare samt bodybuilder. Här hittar du även kosttillskott, AST-SS, Naturellt Jordnötssmör och JS-Dieten

  13. Pingback: Crossfit – en ny bekantskap « Tinatinas Blog

  14. Pingback: Crossfit – en ny bekantskap « Tinatinas Blog

  15. Pingback: Träningen | Livet i La Crosse

  16. Pingback: Från Swing Gym till Kettlebell swing | Lisa Uggla - Frisk.Info

  17. Pingback: Mördarpass på A3 idag! | Hälsobloggen av Andreas Stålenhag

  18. Pingback: Back in B! « Taggaupp.nu

  19. Pingback: Vad är crossfit? « shapeitupmama

  20. Pingback: Läsarfråga om crossfit « lowaojag

  21. Pingback: Härlig start på veckan och måndagsrutin. « Life of Lisa – feat. Stella By Stardust & Miracle Max

  22. Pingback: Prova Crossfit? « Calle Robertsson

  23. Pingback: Börja träna Crossfit « Every Second Counts

  24. Pingback: Junitjejen » Blog Archive » Vad är crossfit för mig?

  25. Pingback: Crossfit | in2shape | ShapeMeUp!

  26. Pingback: Dagens | Hit it!

  27. Pingback: En härlig start | Livet är härligt

  28. Pingback: Frågor och svar Del 1 |

  29. Pingback: Crossfit! Bu eller bä? | Care of Moa

  30. Pingback: CrossFit. | Miljakten

  31. Pingback: Vad är crossfit? | carolinagetsfit | ShapeMeUp!

  32. Pingback: In i (den riktiga) boxen! | Life of Lisa - feat. Stella By Stardust & Miracle Max

  33. Pingback: Vad är Crossfit? | Bland hantlar, svett och fett!

  34. Pingback: Kombinera kondition- & styrketräning? | Fitness by Isabelle

  35. Pingback: 4 populära träningsformer 2014 | Fitness Isabelle – en hälsosam träningsblogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>