Live från gymmet

Vad är Crossfit

CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet

Människans värld är full av rörelser. Vi utför rörelser som stå, sitta, kasta, lyfta, putta, dra, klättra och springa helt naturligt. Vi har gjort detta sedan urminnes tider. De är en del av vår design.

Det är dessa naturliga rörelser som ligger till grund för övningarna som inkluderas i CrossFit-träningspass.

Träningen är väldigt effektiv och rolig! En central del av CrossFit är att övningarna utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas! Det är sällan ett pass är längre än 30min.

Variationen i övningarna är central. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, simning m.m.

Men jag är för ung/gammal/otränad för CrossFit
- Nej då! CrossFit är gjort för att kunna anpassas till alla nivåer av fysisk färdighet. Rörelserna och passen kan modifieras så att det passar alla. Det går heller inte att ”träna något annat” för att komma i form nog för CrossFit. Då missar man hela poängen med att CrossFit är gjort för att bygga den bästa grunden för din fysik.

Två filmer för att illustrera:

60 years and still going strong:

CrossFit Kids:

Men det ser så komplicerat ut
- Ja, en del övningar är tekniskt svåra att utföra och tar tid att lära sig. Men som med allt så får man oftast ut vad man stoppar in. Alltså om du lägger tid på att lära dig tekniken så får du ut så mycket mer i form av balans, koordination, flexibilitet, smidighet, styrka, kraft. Du lär dig att använda din kropp som den var tänkt att användas. Det är också otroligt kul och motiverande att känna att man bemästrat en teknik efter mycket slit. Det är t.ex. inte många i dag som kan göra korrekta frivändningar eller knäböj!

Men var ska jag börja?
- Det bästa är att läsa följande artiklar (engelska)(PDF):
”What is CrossFit”
”What is fitness”

Kontakta sedan en CrossFit-tränare som kan hjälpa dig med att lära dig grunderna. Vi på CrossFit Nordic erbjuder personlig träning där det passar dig. Gå in på Utbildning eller kontakta oss: info@crossfitnordic.se om du har frågor eller är intresserad av våra tjänster. Det är viktigt att få det rätt från början, annars går mycket tid åt att korrigera felen i efterhand.

Om det inte är möjligt att få tag i en tränare är det bäst att gå in på: FAQ hos CrossFit.com. Där står allt du kan behöva veta om CrossFit.

Övningarna du skall sikta på att lära dig först är följande:

Knäböj (Squat):

Marklyft (deadlift):

Axelpress (press):

Övningarna hittar du i övningsarkivet hos CrossFit.com.

För vidare träning är det bara att utforska de olika delarna som är länkade till ovan. För mer information rekommenderas forumet hos CrossFit.com eller vårt eget forum. För skriftlig information är CrossFit Journal det bästa alternativet. Det är en tidning som ges ut i digital form där det mesta rörande träning och CrossFit behandlas. Det finns många bra artiklar som är gratis att ladda ned. Det går också att prenumerera på tidningen och då får du tillgång till arkivet med gamla artiklar som kommer hålla dig uppe sent om nätterna ett bra tag framöver!

Ordlista – vanligaste orden och begreppen

Squat – Knäböj

Front squat – knäböj med stången framför huvudet

Deadlift – marklyft

Press – axelpress

Clean – frivändning

Snatch – ryck

Pull-up – räckhäv, uppdragning i stång

Push-up – armhävning

Exempelpass

Fran – ett klassiskt CrossFit-pass för de som tränat ett tag

Helen

Josh Everett – King Kong

Utdrag från CrossFit Games 2008 (VM i CrossFit)

CrossFit – Fitness i världsklass med 100 ord

Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.

Frågor på det? Kör!

CrossFit enligt grundarna

”Our specialty is not specializing. Combat, survival, many sports, and life reward this kind of fitness and, on average, punish the specialist.

CrossFit is in large part derived from several simple observations garnered through hanging out with athletes for thirty years and willingness, if not eagerness, to experiment coupled with a total disregard for conventional wisdom.

1. Gymnasts learn new sports faster than other athletes.
2. Olympic lifters can apply more useful power to more activities than other athletes.
3. Powerlifters are stronger than other athletes.
4. Sprinters can match the cardiovascular performance of endurance athletes – even at extended efforts.
5. Endurance athletes are woefully lacking in total physical capacity.
6. With high carb diets you either get fat or weak.
7. Bodybuilders can’t punch, jump, run, or throw like athletes can.
8. Segmenting training efforts delivers a segmented capacity.
9. Optimizing physical capacity requires training at unsustainable intensities.
10. The world’s most successful athletes and coaches rely on exercise science the way deer hunters rely on the accordion.

Click to buy PurePharma Omega 3 and Vitamin D

Nyheter