Träningsplanering på nordic


Vi har just nu tre olika planeringar att följa. Dagens pass, Fitness och Performance som är menade för våra medlemmar.

Intropass
Som Ny medlem startar du ditt medlemskap genom att gå våra intropass. Om du har erfarenhet och är relativt van med funktionell träning/crossfit så genomför du en testtimme med en av våra personliga tränare.

Dessa pass är tio stycken i räkningen och vi vill att du är klar med dem inom 6 veckor.
Vi genomför dem för att ge dig en bra introduktion till de rörelser och övningar som präglar den träning vi gör mest.
Det är för att du ska kunna genomföra den träningen på ett säkert och effektivt sätt.
Testerna definierar inte vem som är dålig eller bra och är inte till för att sätta förbud. De är till för att guida mot bättre träningsalternativ så att träningen blir just säker och effektiv. Det är viktigt att veta på vilken nivå man ska träna för att få bästa resultat. Om man t.ex. har punktering på bilen så kan det för ens eget bästa vara bra att veta om det när man överväger att köra snabbt och långt med tung last.

Testerna är enkla och den nivå vi vill att man klarar är lågt satt för att vara inkluderande.

Tränaren som håller passet kommer i testarket att signera de test som godkänns och lämna tomt i de fält där testet inte godkänts.
Om du gått alla pass men inte fått alla tester godkända så är det ditt ansvar att läsa vilka övningar du inte bör göra, vilka du istället ska göra och jobba hårt för att klara av grundnivån som testet representerar.
Om du inte klarar hälften av testerna så är det vår starkaste rekommendation att ta hjälp av en personlig tränare.

Intropassen är till för att ge dig en introduktion till övningarna, till oss på Nordic och hur det funkar hos oss. Vi hoppas att du känner dig välkommen.

Dagens pass

Dagens pass-planeringen syftar till att göra följarna så vältränade som möjligt med varierad träning.
Eftersom planeringen för dagens pass är gjord för vårt gym så är det träning 7 dagar i veckan, utan vilodagar inplanerade. Hur ofta och när du vilar är alltså beroende av hur hårt du klarar av att träna.
Har du låg träningserfarenhet så bör du träna 3-4 gånger per vecka. Helst med en vilodag efter varje träningspass.
Har du tränat kontinuerligt senaste åren och kört CF förut så kan du köra 4-5 gånger i veckan. Bryt gärna upp de dagarna med en vilodag mitt i.
Har du kört mycket CF innan och har tränat i relativt många år så kan du köra 5-6 pass per vecka. Ha helst en vilodag som bryter av i mitten.
Ta en mer eller mindre komplett vilovecka inom varje 8-veckorsperiod. Det är ett enkelt knep för att hålla utvecklingen igång och inte bli övertränad.

Öppna översikt på ny flik

Fitness

Fitnesspassen är för dig som tål mycket träning och vill ta steget från dagens pass till nästa nivå. Det är viktigt att du kan tekniken i alla vanliga övningar och har en bra fysisk grund att stå på. Du bör har minst ett års erfarenhet av coachad CF-träning eller liknande.
Passen görs som ett komplement till dagens pass och sker på måndag, onsdag och fredag. Tanken är alltså att du som kör dessa pass också följer dagens pass på tisdag, torsdag och kanske en av helgdagarna.

Här kan du läsa mer om fitness-passen och vad som krävs för att vara med.

Öppna översikt på ny flik

Performance

Denna planering är till för dig som vill träna crossfit med ambition att tävla. Planeringen är gjord för dig som vill tävla och utmana dig själv men är dock inte gjord för dig som är på elitnivå. Den lämpar sig för tävlande på mindre tävlingar.

Den stora skillnaden mellan dagens pass och Performance är att träningen sker målinriktat och är därför indelad i tydligare perioder. Dessa perioder har oftast ett uttalat fokus och mer arbete läggs på vissa egenskaper. Ibland till den grad att andra egenskaper inte utvecklas.
Dessa pass är alltså förlagda till 5 dagar i veckan (mån, tis, tor, fre, lör med vila på ons och sön). Du måste inte genomföra träningen på exakt dessa dagar men sträva efter att bryta av med en vilodag mitt i. Behöver du kombinera med annan träning så är det fritt fram men låt den inte utgöra mer än 30% av den totala träningsmängden.

Här ser du testerna och kraven för att delta på performance-passen.

Öppna översikt på ny flik

 

 

Competition

Läs mer om denna planering (på engelska) Här