CrossFit Nordic är, utöver en crossfit-box, en lekplats för vuxna. Vi är här för att träna och ha kul. Även lekplatser har grundläggande regler som gör det hela bättre. Som medlem vill vi att du bryr dig om denna box som om det vore ditt andra hem

 

Träning


 

Allmänt om CF-träning
Vi tränar för att bli bättre på allt och i synnerhet det vi i nuläget är mindre bra på. Kom på de pass du egentligen inte vill komma på. Blunda inte för dina svagheter. Låt oss vända dem till dina styrkor.
Träningen är tuff men belöningen matchar insatsen. Gör ditt bästa.

Tro på dig själv
“Those who think they can, and those who think they can’t, are both usually right”
Om du vill bli bättre och klara av nya saker så måste du våga flytta gränser och försöka. Säg inte “jag kan inte”. Det hjälper dig inte. Intala dig själv att du kan. Försök göra sånt som du aldrig tidigare klarat.

Träningstillfällen per vecka
Hos oss finns inget krav på hur många gånger per vecka du måste träna, däremot får du hålla dig till max 6 pass per vecka. Men riktlinjer kan hjälpa dig att få bättre resultat. För dig som inte tränat så mycket eller lätt blir sliten av träningen så lämpar sig 2-4 pass per vecka. För dig som tränat ett tag och lätt kan handskas med träningsbelastningen så lämpar sig 4-6 pass per vecka. Oavsett träningsnivå så rekommenderar vi att du vilar helt och hållet var sjunde till åttonde vecka. Det är en av få fungerande genvägar till konstant utveckling inom tuff träning.

Egen träning
Att träna själv på Nordic går bra men mellan 17 och 19 på vardagar är det inte att rekommendera då det oftast är väldigt högt tryck just då. Passen och personlig träning har alltid företräde. Stör inte dessa. När du tränar själv så träna det du behärskar.

Fuska inte
Det finns absolut ingenting att tjäna på att fuska. Du får inget för det. Halva repetitioner fyller inget syfte (förutom vid skada, rehabilitering eller specialträning). Var ärlig mot dig själv. Om någon som står vid sidan säger till dig så lyssna på dem, då de troligen har rätt i vad de ser.

Håll räkningen
Om du tappar bort dig i räkningen så börja helt enkelt om vid den senaste siffran du kommer ihåg. Om du har svårt för att hålla räkning under träning så kan du be någon annan räkna åt dig (lyx).

Hjälp varandra
Att detaljcoacha någon utan att vara säker på vad man säger gör saken ofta värre. Däremot kan vem som helst identifiera och poängtera teknik som totalt har kollapsat. Ser du någon göra en övning med teknik som du vet kan vara skadlig så poängtera det direkt för personen i fråga.

Uppförande


 

PassBokning
Vi har ett väldigt bra bokningssystem. Om alla använder det som det är menat så hjälper vi varandra. Vi behöver få ut pålitlig statistik för att kunna anpassa och utveckla verksamheten.
Boka passen du ska gå på. Avboka passen du inte kan komma på. Det är endast ett klick bort.

Lämna egot hemma
Är du störst, starkast och snabbast? Bra, då är du förmodligen förebild för någon. En förebild beter sig föredömligt. Var ödmjuk. Här är ingen bättre än någon annan. Vi strävar alla mot att bli bättre.

Kom i tid
Att sladda in sent gör dels så att du missar viktiga delar av passet (presentation/förklaring och uppvärmning). Och dels blir det ett möjligt störmoment för de andra. Sikta på att vara på plats 15 min innan passet börjar så att du kan göra lite extra uppvärmning och liknande

Dumpning
Det är inte coolt att dumpa. Om du klarar att få Upp en vikt så klarar du även att få Ned den.
Att dumpa hos får man göra för att rädda sig själv från en skada, inte av lathet. Om du ska maxa och vet att risken finns så lägg ut flera mattor och använd breda vikter för att minimera smällen. Vi kan dumpa fritt på vardagar innan 08:00 och efter 17:00, samt på helgerna. Däremellan är det strikt förbjudet.
Tomma skivstänger, Kettlebells och hantlar får ALDRIG dumpas (hopprep och medicinbollar Får dumpas).
Anledningen till att vi inte dumpar är att vi vill undvika att ha sönder golvet och framförallt undvika att störa våra grannar och riskera vräkning.

Klädsel
Du får klä dig hur du vill. En fördel är dock om dina träningskläder är någorlunda åtsittande kring de stora lederna då det gör det mycket lättare att coacha dina rörelser.
Ett krav är att kläderna är rena så att andra (och du) slipper onödig lukt.

Ta hand om händerna
Slipa, “raka” och klipp dem i förhand och tejpa gärna innan greppintensiva pass för att undvika blodiga små olyckor.

Informera oss om dina skador
Innan träningen sätter igång så vill vi veta om du är skadad eller på något sätt kan få ont av kommande träning. Att vänta tills du gör illa dig eller tills det faktiskt gör ont är ju inte så klokt.

Respektera tränaren
Vi har några av landets bästa tränare. Ta vara på det. När tränaren instruerar så låt dig själv instrueras. När man pratar högt och går runt så är man dels svårinstruerad och dels ett störmoment för resten av gruppen. Om du tränat CF länge och anser att du inte längre behöver teknikförbättring – filma dig själv 🙂

Inställning
Inställning och ansträngning spelar roll. Att gnälla och inte göra sitt bästa leder ingen vart. Den som alltid sliter som en hund och dessutom gör det med ett leende är ett exempel för andra att följa och dessutom en definitiv toppatlet “in the making”.
Hjälp andra att bli klara eller göra bättre ifrån sig genom att heja på. Alla behöver vi ibland stöd när vi gör såna häringa tokigheter som vi gör.

Ljudnivå
Att väsnas med utrustning och egen röst bortom det normala tyder antingen på att man behöver uppmärksamhet eller Revaxör. Om ett pass eller personlig träning pågår så är det väldigt viktigt att tränaren kan använda sin röst för att göra sitt jobb.

Ordning och renhållning


 

Magnesium
Magnesium är fantastiskt. Det är ett enkelt och effektivt träningshjälpmedel. Men det hör hemma endast på två platser.
1: I hinken. 2: På händerna.
Ta på magnesium med händerna i hinken. Ta bara den mängd du behöver. Ha inte lösa bitar liggandes bredvid dig under pass. Ha aldrig magnesium direkt på stängerna. Ihop med svett så skapas det då en blöt gegga som fastnar i lättringen och får stängerna att rosta. När du är klart med din stång så borsta rent den med en stålborste.

Tillbaks på sin plats
Allt som använts under träningen ska tillbaka efter träningen. Stängerna i ställningen. Käpparna i hörnet. Hantlarna (i ordning) längs väggen. Kettlebells i “hyllan”. Hopprepen över de två krokarna med samma färg. O.s.v.

Skräp
Småskräp hör hemma i papperskorgen (I papperskorgen, inte i närheten av).

Övrigt


 

Informera oss
– Om du tycker att något kan förbättras i boxen,
– Om något saknas (toapapper, kaffe, tvål, o.s.v),
– Om vi gör något du inte gillar,
– Eller något du gillar..

Säg till oss!
Det är ett relativt litet gäng som tränar här och att alla trivs är extremt viktigt. Vi lyssnar.

Tack från oss på CFN